NED … iets meer persoonlijke touch!

Negen rood-oranje banieren wapperen sinds een half jaar aan de Hofdreef in Zundert. NED Personeel voelt zich thuis op deze strategische plek in Zundert. Hoe hebben directeur en mede-eigenaar John Elst uit Achtmaal en operationeel manager Maurice Hendrikx uit Rijsbergen hun medewerkers meegenomen in deze grote verandering?

“We zijn een regionaal bedrijf en dan is de verhuizing vanuit Rijsbergen naar Zundert een logische en strategische keuze”, zegt John Elst, die nog even glimlachend refereert aan zijn geboorteplaats Achtmaal. Daar is hij geboren en getogen, laat daarover geen misverstand bestaan. Waarop Maurice Hendrikx antwoordt dat Zundert ook voor hem als Rijsbergenaar een prima keuze is. Het zijn de kleine, vrolijke speldenprikken die regelmatig worden uitgedeeld als het gaat over de verschillende kernen binnen de gemeente Zundert. Het tekent de goede sfeer binnen NED Personeel. Elst vervolgt: “Maar deze verhuizing is natuurlijk ook ingegeven door de groei van ons bedrijf in de afgelopen jaren. We gingen drie jaar geleden nog van 50 vierkante meter naar 200 vierkante meter en dachten dat we de eerstkomende tien jaar vooruit konden. En nu hebben we 1.200 vierkante meter en 27 medewerkers, voor het overgrote deel afkomstig uit de gemeente Zundert. Dan is het belangrijk dat je interne organisatie meegroeit. Het uiteindelijk doel is en blijft dat alles wat we doen ten goede komt aan onze huidige en aan de nieuwe relaties.”

Persoonlijk contact
Van dicht op elkaar en elke vierkante meter in beslag nemen naar een ruime werkplek voor iedere medewerker biedt toch uitsluitend voordelen zou je denken. “We zijn letterlijk ons pand uitgegroeid, dat heeft zijn charme en zorgt voor een hechte samenwerking. Deze ruime opzet is zeker prettig werken, maar toen we met z’n allen bij elkaar zaten, wisten en hoorden we alles. Kortere lijntjes kun je niet hebben”, vertelt Maurice Hendrikx, die belast is met de inrichting en verdere ontwikkeling van de interne organisatie. “Ik houd kantoor op de eerste verdieping en als ik niet oppas zie ik niet wat er beneden gebeurt. Eerst hadden we bij wijze van spreken direct overleg als iets moest worden geregeld. Nu moeten we vergaderingen inplannen. We hechten enorm veel waarde aan het persoonlijke contact.” In elke ruimte hangt een scherm waarop speciale en interne boodschappen worden getoond. Bijvoorbeeld als iemand jarig is met foto’s van de jarige. “Als ik dat zie, weet ik ook dat ik niet mag vergeten om die medewerker te feliciteren. Vroeger stond er een taart op tafel en die was voor iedereen zichtbaar, inclusief een ‘lang zal ze leven’! Ook voor onze relaties staat het persoonlijke contact op één, toegankelijk en snel kunnen blijven schakelen. Je moet ervoor waken als organisatie dat zulke dingen niet naar de achtergrond verdwijnen”, legt Hendrikx uit.

Juridisch werkgever
En ondertussen wordt er flink doorgewerkt, want de groei stopt niet. De krapte op de arbeidsmarkt werkt in het voordeel van de ontwikkelingen bij het bedrijf. Steeds meer bedrijven maken gebruik van payroll, waarbij alle lasten van aangifte loonheffingen en pensioenfondsen, kennis van actuele regelgeving, ziekteverzuim tot het opmaken van goede en deugdelijke contracten uit handen worden genomen door NED Personeel. “We treden op als juridisch werkgever, zodat de ondernemer zich kan bezighouden met waar hij goed in is. En dat is ondernemen op zijn eigen vakgebied. Het maakt niet uit voor ons of het een stukadoorsbedrijf, een kwekerij of horeca is. Dit zijn trouwens de drie aandachtsgebieden waarin we hoofdzakelijk actief zijn in de regio tussen Bergen op Zoom en Breda. Maar andere branches bedienen we met net zoveel plezier”, zegt Elst, die onder andere ook nadenkt over uitbreidingsmogelijkheden in België.

70 procent Nederlandse werknemers via payroll
In diverse sectoren zoals horeca, zorg, bouw en installatie heeft NED Personeel veel Nederlandse werknemers op de payroll. Op het gebied van uitzending van personeel wordt de werving en selectie gedaan door NED Personeel, evenals de zorg voor huisvesting en mobiliteit. “Dit gebeurt vaak met mensen, die tijdelijk naar Nederland komen om hier te werken. Daarna keren ze terug naar hun thuisland. Er is een grote kwaliteitsslag gemaakt op het gebied van mobiliteit en huisvesting. Het wagenpark is uitgebreid met nieuwe, goed herkenbare auto’s. Ook op het gebied van huisvesting zijn we momenteel hard bezig met een kwaliteitsslag. Een standaard meubelinrichting, eigen wasgelegenheid en de mogelijkheid voor tv zijn de basis voor de nieuwe ‘NED Norm’. Bij goede zorg heb je de zekerheid dat ze volgend jaar weer terugkomen.”

Sommige mensen hebben wat meer tijd nodig om aan de nieuwe manier van werken te wennen: Het oude vertrouwde loslaten en je niet voelen ‘zweven’ in zo’n groot pand. Daarom is Maurice Hendrikx gevraagd om zich volledig te richten op de interne organisatie. Hij moet de mensen op een goede manier wegzetten, coachen en kijken naar de optimale samenwerking. “De ketting is zo sterk als haar zwakste schakel. Gelukkig hebben de meeste mensen hun draai snel gevonden”, meldt Hendrikx. “We vragen veel van onze mensen, maar zetten daar regelmatig iets tegenover. Vandaar die barruimte beneden”, vult Elst aan. Toch is er geen verloop onder het personeel. “Je krijgt hier ook de vrijheid om werkzaamheden zelf in te vullen. Als er dan een enkele keer iets misgaat, weet je voor de volgende keer dat het beter moet. Daar leer je van.” De organisatie gaat op volle kracht vooruit en iedereen mag meedoen, maar er moet wel ruimte blijven voor de basis van het bedrijf. “We willen de persoonlijke touch wel vasthouden, want anders verliezen we de kern van het bedrijf”, zegt Hendrikx.

NED Personeel
Hofdreef 4-6
076 596 4668
info@ned-personeel.nl
https://www.ned-personeel.nl/nl/